IKLAN KOMERSIAL

Ahad, 3 April 2011

KISAH LUCU SEORANG SAHABAT OLEH HAFIZ RAZALI

Semasa menghantar adikku pulang ke asrama Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Undang Musa Al-Haj mengambil nama sempena orang besar Jelebu sekarang aku teirngat banyak peristiwa ketika aku bersekolah di sini. Kebanyakan banyak yang melucukan hati.

Cuma yang membezakan aku dan adikku yang kedua iaitu Norhafizzatun ialah kami berdua berulang dari rumah manakala dengan adikku yang bernama Norhafizzah adalah mereka tinggal di asrama kerana dari kampungku kini pengangkutan bas sudah tidak disediakan. Ini mungkin kerana operasi bas dari kampungku tidak menguntungkan syarikat City Liner dan tidak diambil perhatian yang serius dari Ahli Majlis Kerajaan Negeri yang merangkap Adun Chennah yang tidak memandang serius isu bas ini secara serius dan menutup mata sahaja. Ini telah meyusahkan warga kampongku untuk bergerak ke Bandar Kuala Klawang serta menyebabkan pelajar sekolah tidak dapat berulang dari tiga sekolah utama di Jelebu iaitu Sekolah Menengah Kebangsaa Dato Undang Musa al-Haj, Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Undang Jelebu, dan Sekolah Menengah Simpang Glami.

Sebenarnya, bukan cerita ini mahu aku ceritakan tetapi cerita ketika aku menjadi pengawas sekolah yang mana aku mula mejadi pengawas seusia 13tahun atau kata mudah bulan terakhir berada dalam tingkatan 1 Sarjana(kelas kedua je) . Aku masih ingat tugas pertama aku menjadi pengawas ialah menaikkan bendera ketika perhimpunan. Yang kelakarnya, ketika menaikkan bendera Malaysia aku sebenarnya berdarah gemuruh dan tidak perasaan bendera tersebut aku tersalah pasang menyaksikan bendera tersebut terbalik dan menyaksikan guru pengawas ketika Puan Ruzana yang juga guru yang paling garang ketika mengajarkumenjadi tergelak dan menasihati aku supaya berhati-hati ketika memasang bendera. Daripada sini aku memulakan perkara yang melucukan dan memalukan diri (dalam hati aku gelakkan dan buat bodoh je kahkah).

Ketika aku menjadi pengawas juga, pernah suatu aku ditugaskan untuk menjaga PA Sistem, ini pengalaman yang paling menarik lagi kali ini Pengetua Sekolah Ketika itu, Puan Siti Hawa binti Majid memanggil aku selepas perhimpunan kerana aku tersalah pasang lagu sekolah menjadi lagu muzik joget (hehehe)

Perkara yang paling menyebabkan satu sekolah ingat peristiwa lucu hingga kini ialah akulah pengerusi majlis ketika perhimpunan sekolah yang membuat banyak kesalahan ketika mengendalikan perhimpunan dan menyebabkan banyak guru displin dan Pengetua bertentang mata menasihati dan member tunjuk ajar. Antara kesalahan yang dilakukkan aku ialah suatu ayat yang hingga kini aku tidak boleh lupa ialah “Murid-murid sila lalu pintu utama sahaja untuk pemeriksaan tali kasut”, ini adalah kesalahan yang pelajar dapat kesan mengapa mahu membuat pemeriksaan tali kasut sebab ada pelajar yang tidak pakai kasut bertali tetapi ayat yang sepatutnya keluar ialah “ murid-murid sila lalu pintu utama untuk pemeriksaan siapa yang tidak pakai kasut dan stokin. Ini perkara rutin selepas perhimpunan kerana hari Isnin banyak pelajar yang tidak berkasut Cuma berselipar. Selain itu, pernah susunan guru-guru yang sepatutnya berucap tidak berucap kerana terlalu berdebar ketika memegang ‘rosterum’ ini kelemahan aku hingga kini.

Selain itu, ketika tingkatan 3 dan 4, ibuku ketika itu mendapat tender kantin di Sekolah Teknik Kuala Klawang , dan tugas setiap pagi sebelum pergi ke sekolah ialah ayah aku akan menghantar kuih terlebih dahulu ke kantin dan beberapa kedai di sekitar Jelebu, ini menambahkan kelucuan apabila aku dan adikku adalah pelajar yang selalu lambat ketika masuk ke sekolah. Pada masa sama, aku ialah Ketua Biro yang menyaksikan aku asyik terlepas tetapi kesian dekat adikku yang kena sekiranya guru displin berada di situ (tak dapat den nak menolong heheh). Ketika itu, ramai pengawas menolong aku sekiranya kumpulan yang aku jaga menjaga pintu masuk..(kira ngam lah) sebab aku sebagai ketua biro banyak juga bertimbang rasa dan ada juga sepatutnya ada pengawas yang bertugas diberi perlepasan dan aku akan tolong jaga buat hari tersebut.

Semasa di tingkatan 5.bertambah menarik rakan-rakan pengawas yang sama tingkatan hanya aku seorang pengawas lelaki dan semua yang lain ialah pengawas wanita. Jadi setiap kali perhimpunan pelajar SPM bersama Pengetua ketika itu Puan Zakiah, aku kerap diminta baca doa (hancur ketika baca doa maklumlah ketika itu jahil sikit pasal agama dan kawan-kawan ketika itu banyak sangat cina) dan pernah rakan kelas aku berkata “Hafiz kalo salah baca kau tanggung tau (aku pun dalam hati hahahaha) serta selalu diminta menjaga barisan kelas (jadi aku jaga barisan kelas aku je 5 Kejora yang majority memang kelas untuk perempuan je kot al-maklum kelas Sains Hayat) sebab lelaki dalam kelas itu Cuma boleh dibilang dengan jari je)

Tetapi dalam pengawas sekolah ini juga banyak juga yang aku belajar berkaitan berorganisasi dan berhadapan orang atasan dan pelajar. Kenangan yang paling menarik ketika menjadi pengawas ialah aku pernah ditawarkan oleh sekolah pergi ke Kursus Kepimpinan Pengawas Peringkat Negeri di Sekolah Menengah Simpang Glami. Kekesalan aku ialah rakan-rakan ketika berkursus yang aku kenali sudah tidak dapat dihubungi .Pengalaman aku juga ialah mengikuti Kursus Kepimpinan Pengawas Peringkat Kebangsaan di Batu Burok Resot, Terengganu yang mana ketika itu Pas masih memerintah Terengganu dibawa ke Dewan Undangan Negeri dan pengalaman yang tidak aku lepaskan ialah aku duduk di Kerusi Adun (aku tidak ingat kawasan undangan mana) di mana Tuan Haji Abdul Hadi Awang menang..Untuk ditambah cerita melucukan ketika majlis makan malam bersama ahli Parlimen Kuala Terengganu ketika itu di mana aku duduk berdekatan meja VIP dan itu adalah malam aku mengenal makan berprotokol yang meyaksikan ayam goring yang asyik dipisaukan tiba-tiba terbang menuju ke meja VIP (buat malu Kontinjen Negeri Sembilan je).

Sekiranya aku tidak dilanatik pengawas dahulu, mungkin kini aku tidak berani ke hadapan kerana aku mempunyai perasaan yang mengelebah ketika di hadapan dan lawak terjadi secara tiba-tiba. (hahaha)

oleh Nor Hafiz Bin Razali pada pada 03hb April 2011 pukul 6.49 ptg





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

silalah komen