IKLAN KOMERSIAL

Ahad, 27 Mac 2011

TIPS PENGURUSAN MASA

Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera buat pembaca blog yang dirahmati oleh Allah s.w.t semoga mendapat hidayah dan petunjuk daripada nya dan selawat dan dan salam keatas junjungan nabi Muhammad S.A.W sebab Rasulullah S.A.W memberitahu kita bahawa sesiapa yang berselawat ke atas ku insyallah Allah S.W.T akan berselawat keatas hambanya juga.

Pembaca Blog yang dirahmati Oleh Allah s.w.t,
hari ini penulis ingin memberitahu beberapa tips sebagai seorang penuntut ilmu baik pelajar sekolah rendah,menengah mahupun penuntut IPTA dan IPTS untuk kita beribadah Kepada Allah S.W.T sambil kita menuntut ilmu.

Pembaca Blog Yang dirahmati Oleh Allah S.W.T,
Allah S.W.T berfirman dalam Surah Faatir Ayat ke 29 yang bermaksud : Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba hambanya hanyalah orang yang berilmu. Dalam Maksud ayat diatas telah terbukti bahawa orang-orang yang berilmu yang selalu mentaati Allah dan pesuruhnya dan takut untuk melakukan kemungkaran kecuali orang-orang yang jahil dan enggan mentaati perintah Allah s.w.t dan pesuruhnya iaitu Muhammad S.A.W.

Pembaca blog yang dirahmati oleh Allah S.W.T,
diantara tips dan panduan untuk kita berkongsi bersama ialah yang pertama ialah pengurusan waktu semasa didalam kelas,mengikut kajian penulis, kebanyakan masa yang selalu habis dan terbuang ialah semasa didalam kelas kerana semasa didalam kelas ramai pelajar-pelajar menghabiskan masa dengan berbual kosong tanpa mengulangkaji pelajaran selepas seorang guru itu selesai mengajar, dan itulah yang menyebabkan manusia lupa ilmu apa yang diajar tadi, berbalik kepada pengurusan masa saya menurunkan beberapa tip untuk mendapat ilmu secara mudah dan opsyen.

yang pertama ialah:-
Datang Awal Ke Kelas

- Setkan minda dan tumpuan agar bersedia untuk memulakan kelas kadangkala ramai pelajar terlupa untuk men setkan minda pelajar sebelum masuk ke kelas.
- Pilih tempat duduk hadapan dan posisi tengah bagi memudahkan tumpuan dan mengurangkan gangguan tapi yang penulis tengok ramai pula budak lelaki suka duduk di belakang, ini yang menghairankan penulis bila penulis mengkaji kes tersebut rupa-rupanya mereka suka bersembang di belakang dan tidak menumpukan perhatian semasa cikgu atau pensyarah sedang mengajar dan perkara ini patut dielakkan.
Dan Posisi tempat duduk yang paling optimum didalam kelas ataupun bilik kuliah ialah adalah duduk ditengah, dan barisan paling hadapan kerana :
- Pandangan dan pendengaran yang jelas.
- Memudahkan komunikasi dengan guru.
- Konsenterasi tidak terhalang atau terganggu oleh tingkah laku orang lain.
- Tingkah laku menjadi terkawal.
- Menjadi perisai diri dari ngantuk.

Awal membuat persiapan untuk semua subjek dan topik (dengan membaca dan menelusuri topik berkenaan sebelum guru mengajarnya.

Awal membuat persediaan untuk peperiksaan.

Capai kecermerlangan sejak awal tahun dan tidak menangguh ulangkaji hingga saat akhir.

Itu sahaja yang dapat saya kongsikan bersama pembaca-pembaca blog semua dan insyallah pada suatu masa nanti dan saya akhiri dengan jazakaullah hu minkum dan Assalamualaikum w.b.t


2 ulasan:

silalah komen